Totul despre Vitamina D și beneficiile acesteia

Totul despre Vitamina D și beneficiile acesteia

Deși statul în casă ne ajută să ne protejăm de pandemia cauzată de noul coronavirus, lipsa timpului petrecut în aer liber ar putea modifica riscurile de a ne îmbolnăvi în alte feluri.

Un studiu recent evidențiază faptul că 4 din 5 pacienți infectați cu Covid-19 au deficiențe de vitamina D.

În ultimele două luni un procent semnificativ din populația lumii a fost izolată în locuințe, fiind permis ieșitul afară doar pentru cumpărarea de produse esențiale și urgențe medicale. Deși acest lucru a redus probabilitatea de a fi expuși coronavirusului, ar putea avea și efecte mai puțin vizibile asupra sistemului imunitar făcându-ne mai vulnerabili la a contracta alte infecții.

Unul dintre cele mai evidente exemple este slăbirea sistemului imunitar, datorat deficitului de vitamina D, cunoscută și sub numele de „vitamina soarelui”, care este produsă de organism ca raspuns la pielea expusă la lumina soarelui

Există și alimente care conțin vitamina D în mod natural (pește, uleiuri din ficat de pește, gălbenușuri de ou, produse lactate, cereale fortificate), însă de multe ori nu pot satisface necesarul de vitamina D al copiilor sau adulților. 



Cercetătorii de la Colegiul Trinity din Dublin au publicat un studiu care sugerează că populațiile europene în rândul cărora au fost înregistrate cele mai mari rate de deces din cauza COVID-19, printre care Italia și Spania, au printre cele mai scăzute niveluri de vitamina D.

Poate părea contraintuitiv, dată fiind clima însorită din țările respective, se crede că schimbările în stilul de viață care i-au făcut pe oameni să petreacă mai mult timp înăuntru, combinate cu folosirea mai răspândită a cremelor de protecție solară în aceste țări, ar putea fi responsabile pentru nivelurile scăzute de vitamina D.

Din păcate, lipsa de vitamina D este foarte frecvent întâlnită și în zona noastră climaterică, în special iarna (70%), însă se  estimează că aceasta afectează circa 50% din populație și în lunile de vară.

Răspunde la următoarele întrebări:

  •  Îți petreci majoritatea timpului în casă?
  •  Ești supraponderal?
  •  Ești deprimat iarna?
  •  Ești la sau după menopauză?
  •  Ești însărcinată sau alăptezi?
  •  Faci des gripă iarna?
  •  Te confrunți cu alergia la soare?
  •  Ești vegetarian?
  •  Ești diabetic sau ai rezistență la insulină?
  •  Ai un istoric familial de afecțiuni cardiace?
  •  Dacă ai răspuns afirmativ chiar și la O SINGURĂ întrebare, cel mai probabil ai nevoie de suplimentare cu vitamina D.

Cu siguranță vom înregistra un număr mult mai mare de persoane afectate de deficiența de vitamina D în perioada imediat următoare, ca urmare a statului în casă pe o perioadă lungă de timp.

Consultă un medic pentru a-ți prescrie dozajul de vitamina D de care ai nevoie. Îți recomandăm să soliciți setul de analize specific pentru identificarea nivelului de vitamina D din organism.



Diabetul – Vitamina D ca înger păzitor

Cu toate că diabetul de tipul 1 și 2 au alte cauze, consumul de vitamina D și un nivel adecvat de vitamina D în organism pot juca un rol important în prevenirea ambelor afecțiuni.
Se știe de multă vreme că lipsa vitaminei D reduce șansele femeii de a rămâne însărcinată, studiile recente au demonstrat faptul că rolul unui nivel adecvat de vitamina D în timpul sarcinii și în perioada imediat următoare este mult mai important decât s-a crezut până acum.

Sarcina

În cazul unui nivel scăzut de vitamina D la mamă, riscul instalării diabetului de tipul 1 este de două ori mai ridicat la copil. 

În ciuda acestui fapt, lipsa de vitamina D este încă extrem de frecventă în rândul femeilor gravide.

O serie de cercetări științifice au arătat că lipsa vitaminei D la femeile gravide și, prin urmare, la nou născuți, este extrem de frecventă. Acest lucru poate avea o serie de consecințe negative atât pentru mamă, cât și pentru copil:

  • crește riscul de diabet gestațional,
  • crește riscul apariției anumitor complicații de sarcină (de ex. preeclampsia),
  • poate afecta sistemul imunitar, sistemul nervos, sistemul muscular și sistemul osos al fătului.

Însă nivelul de vitamina D nu afectează doar fătul, ci și nou născutul în timpul alăptării, deoarece dacă mama are lipsă de vitamina D, copilul hrănit la sân va avea, probabil, aceeași problemă.

În plus, lipsa de vitamina D în timpul sarcinii și alăptării poate influența negativ sistemul osos al mamei (suplimentarea cu calciu nu este suficientă pentru a preveni deteriorarea osoasă!).

Pentru a evita toate aceste procese adverse, o serie de surse recomandă un consum zilnic mai ridicat de vitamina D (4.000 UI) în timpul sarcinii și al alăptării.

Consumul de suplimente alimentare poate fi de ajutor, deoarece doar din alimentație nu se poate acoperi nici cantitatea minimă recomandată. În plus, se recomandă ca femeile gravide să nu stea la soare în perioada în care corpul poate produce singur vitamina D (între orele 11 și 15). Pe lângă impactul negativ asupra sănătății al expunerii la soare în miezul zilei, un fenomen estetic poate, de asemenea, descuraja femeile: datorită modificărilor hormonale care au loc în corpul gravidelor, poate apărea hiperpigmentarea pielii (așa-numitele pete de sarcină).

Copii

Suplimentarea frecventă cu doze ridicate de vitamina D în copilărie poate reduce riscul de apariție a diabetului de tipul 1 cu până la 78%, în timp ce lipsa de vitamina D crește acest risc. Mecanismul exact nu se cunoaște încă pe deplin, dar se presupune că efectul vitaminei D de inhibare a inflamațiilor autoimune poate proteja celulele care produc insulină.
Pentru a-ți proteja sănătatea ta și pe cea a copilului tău, consumă o cantitate sporită de vitamina D în perioada sarcinii și a alăptării.


Diabetul de tipul 2

Cât privește diabetul de tipul 2, trebuie luat în considerare faptul că celulele β produc mai puțină insulină în lipsa vitaminei D, în orice caz, acest proces poate fi inversat până la o anumită fază a bolii și producția de insulină se poate îmbunătăți dacă se atinge un nivel adecvat de vitamina D. Pe lângă aceasta, o serie de studii au demonstrat că există un raport invers proporțional între nivelul de vitamina D din organism și apariția diabetului de tipul 2: cu cât nivelul de vitamina D este mai scăzut, cu atât crește riscul de apariție a diabetului.

Obezitate

Trebuie ținut cont și de faptul că diabetul de tipul 2 este de regulă corelat cu obezitatea, iar relația dintre lipsa de vitamina D și obezitate a fost dovedită foarte limpede. Cu alte cuvinte, cu cât o persoană este mai obeză, cu atât mai scăzut este nivelul de vitamina D din organismul său, fapt ce se datorează probabil capacității crescute a țesuturilor grase de a stoca vitamina D. Prin urmare, persoanele care se luptă cu supraponderabilitatea și cu hiperglicemia trebuie să își verifice și nivelul de vitamina D.


Vitamina D împotriva gripei

Din păcate, nu doar depresia, ci și infecțiile, atât de des întâlnite iarna, ne împiedică să ne bucurăm de anotimpul rece. Cu toate acestea, dacă am putea atinge nivelul optim de vitamina D, frecvența cazurilor de gripă ar putea fi redusă cu până la 90%.

Vitamina D sprijină funcția de apărare a sistemului imunitar împotriva infecțiilor, iar lipsa de vitamina D ne face susceptibili la infecții! În cadrul unui studiu american, femeilor aflate în perioada de după menopauză le-au fost administrate 2.000 UI de vitamina D3 zilnic, iar numărul cazurilorde gripă și răceală a scăzut cu până la 90%. Un experiment japonez a înregistrat rezultate similare: copiii de vârstă școlară au primit 1.200 UI de vitamina D3 zilnic, ceea ce a redus semnificativ numărul celor care s-au îmbolnăvit de gripă.
Pe lângă gripă, și infecțiile ce cauzează alte afecțiuni respiratorii ar fi mai ușor de evitat, fiindcă vitamina D crește rezistența sistemului imunitar împotriva agenților patogeni. Prin urmare, suplimentarea cu vitamina D te poate ajuta să eviți proasta dispoziție și infecțiile.


Osteoporoză

Știați că persoanele din anumite regiuni ale Europei Centrale prezintă valori extrem de scăzute ale densității osoase, ceea ce crește foarte mult riscul de apariție a osteoporozei?

Femeile sunt cele mai afectate, deoarece menopauza nu este caracterizată doar de binele cunoscutele simptome inconfortabile, ci și de creșterea exponențială a pericolului de osteoporoză. După climax, estrogenul nu mai protejează oasele, astfel încât la femeile susceptibile la osteoporoză masa osoasă începe să se reducă, fără intervenții medicale și fără adoptarea unui stil de viață adecvat. 

Ce înțelegem prin stil de viață adecvat?

  • consum suficient de calciu și vitamina D,
  • activitate fizică regulată împotriva gravității (de ex. mers pe jos, jogging),
  • eliminarea factorilor de risc (fumat, consum excesiv de cofeină și o greutate corporală patologic scăzută).

De ce este necesară suplimentarea cu vitamina D?

La vârsta la care se instalează climaxul, capacitatea organismului de a produce vitamina D începe să scadă – acesta este un proces natural care acompaniază înaintarea în vârstă și afectează ambele sexe. În plus, studiile au demonstrat că persoanele din zona noastră climaterică nu își pot satisface necesarul crescut de vitamina D, deoarece alimentele pe care le consumăm asigură doar un mic procent din cantitatea recomandată. Conform estimărilor, 70% dintre femei sunt afectate de o formă sau alta de lipsa de vitamina D iarna și primăvara, procentul fiind de 50% toamna. 

Cum ne ajută vitamina D să prevenim osteoporoza?

Pe lângă efectul său de sprijinire a dezvoltării osoase, vitamina D poate crește și forța musculară, ceea ce ajută la prevenirea fracturilor osoase, astfel că ne protejează oasele în două moduri. Și un nivel redus de lipsă de vitamina D poate spori riscul de fracturi, chiar dacă osteoporoza nu s-a instalat încă. 


Vitamina D pentru ierni fără depresie

Din timpuri imemoriale, oamenii au considerat că proasta dispoziție se datorează lipsei de soare, zilelor scurte și frigului, vremii neplăcute de toamnă și iarnă. Și experții sunt de părere că bolile mentale și depresia prezintă o frecvență crescută în aceste anotimpuri. O serie de studii au arătat care este cauza acestor afecțiuni și au obținut rezultate pozitive folosind agenți activi naturali, cum ar fi acizii grași omega-3. Cele mai noi rezultate vin să confirme și importanța vitaminei D.

  • Atât la persoanele diagnosticate cu depresie, cât și la cele sănătoase, dar care se confruntă cu letargia de sezon, a fost înregistrat un nivel de vitamina D sub limita normală.
  • Cu toate că încă nu s-a demonstrat clar dacă lipsa vitaminei D reprezintă cauza, rezultatul sau dacă aceasta acompaniază doar afecțiunea, se pare că suplimentarea cu vitamina D are un efect benefic asupra stării noastre mentale.
  • Un studiu realizat în 2011 a arătat că pacienții care se confruntau cu depresia de iarnă au înregistrat o îmbunătățire semnificativă a dispoziției după administrarea de vitamina D.

Nu uita că vitamina D are un impact benefic asupra sistemului tău imunitar!

Suplimentele cu vitamina D

Toate acestea ne atrag încă o dată atenția asupra importanței unei suplimentări adecvate cu vitamina D de la o vârstă fragedă. Persoanele care au în familie cazuri de diabet sau boli autoimune, persoanele supraponderale, care iau medicamente pentru reducerea colesterolului sau care au fost diagnosticate cu rezistență la insulină ar trebui să își crească aportul de vitamina D și să își modifice stilul de viață. 


Noi îți recomandăm ce este mai bun!

Suplimentele alimentare lipozomale Lipolife ofera un nivel ridicat de absortie a ingredientelor active in organism, datorita lipozomilor.

De ce sunt diferite suplimentele Lipolife?
La toate produsele Lipolife din portofoliul nostru, lipozomii au la baza ca materie prima lecitina din floarea soarelui si nu lecitina din soia.

      

 

Întrebări frecvente

Ce este vitamina D?

Vitamina D este un prohormon utilizat de țesuturile din corpul nostru pentru a debloca structura ADN-ului conținută în toate țesuturile și care este absolut necesar pentru ca celulele să producă numeroasele produse biochimice indispensabile pentru funcționarea zilnică. Vitamina D are un efect direct asupra celulelor fără a „comunica” cu ADN-ul.

De unde pot obține vitamina D ?

Principala sursă de vitamina D este pielea noastră. Un compus chimic prezent în mod natural în straturile superficiale ale pielii este transformat, în urma expunerii la radiațiile UV-B, în colecalciferol (7-dehidrocolesterol). Însă vitamina D este produsă doar dacă ne expunem la radiațiile UV-B. Dacă ne petrecem tot timpul în casă sau ieșim afară doar dimineața sau seara târziu, volumul de radiații ultraviolete la care ne expunem nu va fi suficient pentru a produce cantitatea necesară de vitamina D.

Care este efectul cremelor cu protecție solară ?

Cremele cu factor de protecție solară blochează radiațiile UV-B și previn producerea vitaminei D. Este important să ne informăm când trebuie să aplicăm creme cu factor de protecție și când să nu o facem.

Cât de mult timp trebuie să petrec în aer liber ?

Nu există un răspuns general valabil. Dar o persoană cu ten deschis, în costum de baie, produce circa 15.000 UI de vitamina D în 15–20 minute în iulie, în miezul zilei, persoanele cu pielea mai închisă la culoare vor avea nevoie de o perioadă de două ori mai lungă.

Ce importanță are latitudinea ?

Corpul persoanelor care locuiesc la latitudini nordice produce mai puțină vitamina D deoarece iarna, chiar și în mijlocul zilei, soarele este atât de slab încât nu poate sprijini producerea vitaminei D în piele în cantități semnificative.

Îți multumim că ai citit acest articol până la final, sperăm că ți-a fost de folos. Dacă ai întrebări nu ezita să le scrii în comentarii, te așteptăm și în magazinul nostru online nordiczen.ro.

Ne poți urmări și pe facebookinstagram sau youtube. Nu uita să ne dai like & subscribe.

Să ne auzim cu bine !

Suport clienti Luni-Vineri: 09.00 - 18.00

0720198577 0768873959 office@nordiczen.ro
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!